Katya Sander
Monument pentru producția de imagine și consumul de imagine
Lucrarea Katyei Sander "Monument pentru producția de imagine și consumul de imagine" a fost realizată pe 6 iulie 2004, ca răspuns la invitația orașului Copenhaga de a propune un monument contemporan. Lucrarea a constat în publicarea și distribuirea unui ziar în Copenhaga și în suburbiile înconjurătoare, și a fost realizată în colaborare cu unul din cele mai mari cotidiene din Danemarca, Politiken. Ediția din 6 iulie a ziarului a fost publicată în două versiuni: cea normală, însoţită de o altă versiune în care imaginile erau identice, însă textul lipsea. Varianta lipsită de text se oferea gratis oricui cumpăra ziarul în ziua respectivă. Problema pe care o abordează Sander în această lucrare este dualitatea monumentului, în sensul că acesta ia naștere, pe de o parte, ca manifestare a unui șir semnificativ de evenimente istorice, dar poate fi conceput, pe de altă parte, și din perspectiva prezentului - ca o reprezentare a aceluiași eveniment - așadar producând el însuși punctele cheie în jurul cărora se desfășoară istoria (ca o linie care le leagă unul de altul până în prezent). Făcând referire la felul cum monumentele tind să arhiveze anumite evenimente cu semnificație istorică, "Monument pentru producția de imagine și consumul de imagine" își propune pur și simplu să facă vizibilă rețeaua de distribuție a imaginii, prin felul în care aceasta determină vizibilitatea evenimentelor istorice în prezent. Lucrarea pune sub semnul întrebării noțiunea de istorie existentă implicit în monumentele istorice: prin infiltrarea în chiar rețeaua de distribuție a imaginii ea sugerează că nu mai există, de fapt, evenimente monumentale. Întrebarea pe care lucrarea Katyei Sander o lansează în ultimă instanță este dacă nu cumva prezentul pune punct istoriei prin acest șir nesfârșit de imagini în continuă schimbare, produse cu unicul scop de a fi consumate şi abandonate în momentul următor.
KATYA SANDER
Născută la Copenhaga, Danemarca, trăieşte și lucrează la Copenhaga și Berlin.
Expoziții și proiecte personale
"The Most Complicated Machines Are Made of Words”, MuMoK / Museum Moderner Kunst, Viena, Austria, 2005
"Was ist Öffentlichkeit?", München Kunstverein, München, Germania, 2004
"Hyrdehøj Settlement", o colaborare de doi ani cu arhitecți și urbaniști pentru proiectarea locuințelor sociale într-o zonă nouă a orașului Roskilde, 2002. Construcția a început în 2003
"Safety Graffitti" pentru 9 1/5 Castles, în Eslöv, Suedia, 2001.
Expoziții de grup
Documenta 12, Kassel
Paradox and Practice – Architecture in the Wake of Conceptualism, University Art Gallery, UC Irvine, L.A., USA, 2007. Curator Juli Carson.
Regarding Denmark, Tounta Contemporary Art Centre, Atena, Grecia, 2006
How To Do Things (In The Middle of Nowhere), ICCA, București, România, 2006
Capital (it fails us now), Kunstihoone, Tallinn, Estonia. (Cat.). Curator Simon Sheikh, 2006
Ortsbegehung 11, Handlungsformate, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, Germania (Cat.). Curator Marius Babias, 2005.
Western: Terms of Use, Charlottenborg, Copenhaga, Danemarca (Cat.), 2005. Organizat de Katya Sander împreună cu Andrea Geyer, Sharon Hayes & Camille Norment.
Bibliografie
The Most Complicated Machines Are Made of Words, contributii de K. Sander, S. Hayes, C. Höller si A. Wege, Matthias Michalka (Ed.), MUMOK, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Revolver, 2005.
Ortsbegehung 11, Handlungsformate: Laura Horelli, Daniel Knorr, Katya Sander, Marius Babias (Ed.), Neuer Berliner Kunstverein, Silke Schreiber, 2005.
Niemand ist eine Insel, Lichthaus Plus Neue Kunst: Projekte 2001-2004; Michel Dector/Michel Dupny, Katya Sander & Alex Villar, Simon Starling, Knut Eckstein. Contribuții de M. Heller, H. Hellmann, H. Griese, P. Coubeterques, J. L. Schröder, S. Berg, V. Achumacher, E. Achmidt, publicată de Lichthaus Plus Neue Kunst, Revolver, 2004.
Essay, de Lars Bang Larsen, [a-n] Artists Newsletter, U.K., ianuarie 2003.
In Translation, de Benjamin Young, publicata in ’Social Sectors’, catalog al expoziției cu același nume, Viena / New York, 2002. Download catalog: www.davidreedstudio.com/newimagesforweb/social.sectors.cat.pdf.
The Politics of Space. Double Cinema and the Installations of Katya Sander
De Simon Sheikh, publicat în ’AUSSENDIENST’, Hamburg, 2001.
Short Text on Katya Sander, de Lene Crone, publicat în Konst Beeld, Amsterdam, 1998.
Safety Guarantee, de Lars Bang Larsen, publicat în Art&Text, #66, 1998.
Link-uri
www.katyasander.net
http://mo-nu-ment.dk
http://www.visibleblindness.se
http://www.republicart.net/disc/institution/sander01_en.htm